Sivun näyttöjä yhteensä

sunnuntai 19. tammikuuta 2014

Ruusujen hoito-ohje

Kaikki varmaan tietävät, miten leikkoruusut saadaan kukoistamaan, mutta itselleni se on selvinnyt vasta tässä muutaman viime päivän aikana. Sain Herkulta viime viikkoisen kihlajaispäivän kunniaksi ruusuja. Olen villinä leikkokukkiin, mutta olen pidättäytynyt niiden ostamisesta, koska jostain syystä saan kaiken eloisan hengiltä. Onneksi lapset voivat vielä ihan hyvin.

Tällä kertaa kuitenkin juhlapäivän kunniaksi ajattelin panostaa ja tutkailin vähän netin ihmeellisestä maailmasta, kuinka ruusut saavat maljakossa kestämään. Ja näin se käy

1. Ensinnäkin katkaistaan ruusujen varteen uusi imupinta. Vinoon tietysti, jotta vettä imevä pinta-ala on mahdollisimman iso. Tämänhän nyt tiesi kaikki.


2. Irroitetaan varresta lehdet, jos niitä on kovin "matalalla". Toisin sanoen, lehdet eivät saa osua veteen


 3. Asetellaan ruusut maljakkoon, lasketaan maljakkoon kuumaa vettä ja lisätään kukkien mukana mahdollisesti tullut virkiste.


4. Vaihdetaan vesi uuteen, raikkaaseen, oikeanlämpöiseen päivittäin. Päivittäin leikataan myös uudet imupinnat ruusujen varsiin ja lisätään maljakkoveteen sokeripala.

5. Jos joku floristi lukee tämän ja toteaa ohjeet täysin vääriksi, ei saa suuttua. Näillä ohjeilla olen saanut omat ruusuni kukoistamaan jo melkein viikon ajan, vaikka yleensä kukkani lakastuvat muutamassa päivässä.

Ihanaa huomista viikonalkua siis kaikille!

2 kommenttia:

  1. Mul oli kerran sikana ruusuja (parhaillaan satoja) kun kaveri oli töissä kukkatarhassa ja hän aina kantoi minulle ruusuja mitkä ois joutuneet muuten syystä tai toisesta roskiin.
    Jokainen aamu mä leikkasin pätkän pois ja käytin varta 5 sekunnin ajan kiehuvassa vedessä. Se kuulemma imee ilman varresta pois tai jotain. Ja parhaimillaan jotkut ruusut oli nättinä lähes 4 viikkoa.
    Oi niitä aikoja!! :))

    VastaaPoista
  2. Siis neljä viikkoa?! Uumamaa!! Mä olen jamitellut jo viikosta, kun aikaisemmin mun kukat kuoli kahdessa päivässä tai ainakin nuupahti niin, ettei niitä kehdannut enää pitää esillä. Eli siis hyvällä hoidolla ruusut voivat olla ilonani viikkoja :)

    VastaaPoista